Toyota 4500 GT – Chladná jako kámen, měla V8 a upalovala až 300 km/h

Toyota je dnes spojována zejména s úspornými hybridy nebo v lepším případě s auty do města. Naštěstí má v nabídce také off-roady či sportovně laděné modely. Na konci 80. let měla značka mnohem větší ambice. Postavila luxusní GT, které v mnohém předbíhalo také modely Porsche a Ferrari.

Autosalon v Tokiu 1989 byl skutečnou ukázkou japonské síly. Mezi modely budoucnosti byla například. sportovní Celica GT-Four, která v následující sezóně přinesla Toyotě první titul mistra světa v rallye WRC. Vedle ní bylo 89C-V ze skupiny C1, ze kterého se brzy vyvinula Toyota TS010. Svou premiéru tehdy měly dva zcela odlišné modely důležité pro historii značky: minivan Previa a sportovní vůz Sera s dveřmi otevíranými vzhůru. Vedle nich Japonci představili premiéry, které měly být jejich vzdálenější budoucností. Jedním byl i „novoměstský vůz 4WD“ s výmluvným názvem RAV-FOUR, který se později skutečně dostal do výroby.

Jak nejednoznačná a nepředvídatelná bude budoucnost automobilového průmyslu v 90. letech nejlépe ukázala hlavní ozdoba stánku japonské značky. Toyota 4500 GT dala o sobě však vědět pár týdnů předtím na IAA ve Frankfurtu. Byla to trošku provokace ze strany Japonců, jako by chtěli Němcům ukázat, že i oni mají na to zabojovat v této třídě. V době, kdy nejrychlejšími auty z Německa byly upraveny AMG Hammer a Porsche 964, Toyota ukázala téměř 4,4 metru dlouhé, futuristické kupé schopné jezdit se čtyřmi lidmi a zavazadly rychlostí přes 300 km/h.

Toyota 4500GT odkazovala na tehdy 22letou Toyotu 2000GT, jejíž označení naznačovalo účel a dvoulitrový motor. V 4500GT byl pod dlouhou kapotou umístěn 4,5litrový agregát. Šlo o experimentální vývoj právě dokončeného prvního motoru pro Lexus, 4,0 V8 ze série 1UZ-FE. Šlo o atmosférický motor, takže pro zvýšení jeho výkonu bylo zapotřebí zvýšit zdvihový objem ze 4 litrů na 4,5 litru. Základem byl hliníkový blok a soustava pěti ventilů na válec, díky kterým generoval působivých 300 koní při 6 600 ot./min. a 390 Nm při 4 800 ot./min. To vše se přenášelo na zadní nápravu pomocí šestistupňové manuální převodovky.

Ukraine, Kyiv – 16 July 2021: Blue Toyota C-HR car moving on the street. Editorial

Již v roce 1989 přišla Toyota s myšlenkou zvukového syntezátoru motoru, který z reproduktorů vyzařuje buď basové tóny umocňující zvukový zážitek, nebo vlny s opačnou frekvencí než hluk, takže v kabině bude ticho. Zatímco výkon prototypu nebyl nikdy oficiálně měřen, výrobce předpověděl maximální rychlost přes 300 km/h, zrychlení na 100 km/h pod 6 sekund a ¼ míle za méně než 14 sekund. Jak to mělo být možné v tak velkém autě? Odpovědí byla aerodynamika – Cd 0,29. Designéři se snažili vytvořit hladkou a aerodynamickou karoserii se zvláštním tvarem, která měla být v následujících letech jedním z předvolených typů karoserie. Karoserie také obsahovala překvapivě velké množství prvků kterými Toyota hádala jak bude vypadat budoucnost, ale přece jen, exteriér asi nebyl nejsilnější stránkou 4500GT. Podle tiskových zpráv před 30 lety evropská veřejnost na premiéře ve Frankfurtu brala tento model velmi chladně


Redakce radí: Nechte se inspirovat zajímavými články, tipy a nápady, inspirace není nikdy dost. 


Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram